Výber elektromotora, elektroprevodovky frekvenčného meniča

Výber vhodného elektromotora a elektroprevodovky môže byť obtiažnou úlohou. V tomto článku sa Vám pokúsime priblížiť ako postupovať aby ste si objednali presne to čo potrebujete. 

1.Rýchlosť otáčok elektromotora

Rýchlosť otáčok elektromotora je daná počtom pólov a kmitočtom vstupného striedavého napätia. Z tohto dôvodu sú elektromotory ponúkané v rýchlostiach:

  • 3000 ot/min - v reále cca 2740 - 2990 (dvojpólový elektromotor)
  • 1500 ot/min - v reále cca 1350 - 1490 (štvorpólový elektromotor)
  • 1000 ot/min - v reále cca 830 - 990 ( šesťpólový elektromotor)
  • 750 ot/min - v reále cca 630 - 740 ot/min (osempólový elektromotor)

V prípade, že Vám uvedené otáčky elektromotorov nevyhovujú, existuje niekoľko spôsobov zmeny otáčok elektromotora:

  • Remeňový prevod - patrí medzi najlacnejšie riešenie, jeho nevýhodou však sú straty krútiaceho momentu elektromotora a vysoké zaťaženie hriadele a ložisk. 
  • Elektroprevodovka s konštatným prevodovým pomerom - konštrukčne a finančne náročnejšie riešenie ako použitie remeňového prevodu. Výhodou je malé radiálne zaťaženie hriadele elektromotora a vyššia účinnosť prenosu krútiaceho momentu.
  • Frekvenčný meničje elektronické zariadenie pre plynulú, alebo skokovú zmenu rýchlosti otáčok elektromotora zmenou frekvencie napätia.

2. Výkon elektromotora v kW.

Elektromotory sú vyrábané v širokej škále rôznych výkonov od 0.06kW do 315kW. V špeciálnych vyhotoveniach až do tisícov kW.

Tomuto parametru elektromotorov je dobré venovať zvýšenú pozornosť, nedostatočné výkonové dimenzovanie môže byť príčinou nefunkčnosti poháňaného zariadenie eventuálne zničenia (spálenie elektromotora)

3. Napätie elektromotora

Napätie elektromotorov je ďalšou nutnou hodnotou pri výbere vhodného pohonu.

U nás je vo verejnej sieti využívané trojfázové napätie 3AC 400V s 50Hz a jednofázové napätie 1AC 230V s 50Hz.

Výhody trojfázového elektromotora oproti jednofázovému elektromotoru:

  • nižšia cena
  • nižšia hlučnosť
  • menšie ohrievanie motora
  • vyšší záberový moment

U nás sa u trojfázových motorov používa napätie: 

Pre výkony elektromotorov do 3kW: 3AC 400V Y / 230V D 50Hz. Toto vinutie je určené pre priame spúšťanie elektromotora a umožňuje napájanie motora meničom s jednofázovým vstupným napätím.

Pre výkony eletromotorov nad 3kW: 3AC 400V D / 690V Y 50Hz. Toto vinutie umožňuje priame spúšťanie elektromotora, tak dvojité spúšťanie prepínačom hviezda/trojuholník.

4. Tvar elektromotora

Pod tvarom elektromotorov sa myslí prevedenie upínacích prvkov. Každý motor je nutné zafixovať na požadovanom mieste. Buď prírubou, alebo cez pätky k základovej doske.

Tvary elektromotorov sú vyjadrené: 

  • B3 = pätkový
  • B5 = veľka príruba
  • B14 = malá príruba
  • B35 = pätkový s veľkou prírubou

5. Pracovné prostredie 

  • Nebezpečie výbuchu horľavých pár a plynov, alebo nebezpečie vznietenia horľavého prachu - tieto prostredia jednoznačne vyžadujú špecializované prevedenia elektromotorov s ochranou proti výbuchu, alebo vznieteniu, k motoru musí byť dostupná platná certifikácia ATEX.
  • Okolná teplota - väčšina základných prevedení elektromotorov je určená pre prácu v prostredí s teplotou vzduchu od -20°C do +40°C. Pre teploty mimo uvedený rozsah je nutné elektromotory vhodne konfigurovať.
  • Nadmorská výška - Väčšina základných prevedení motorov je určena pre prácu v prostredí do výšky 1000 m.n.m.. Pri vyšších nadmorských výškach je nutné redukovať výkon elektromotora.
  • Relatívna vlhkosť - väčšina elektropohonov je určená pre prácu v prostredí do 30g vody na 1m3 vzduchu (65% vlhkosť pri 30°C).
  • Voda, prach - bežné elektromotory sú vyrábané s krytím IP55 ( ochrana proti prachu a striekajúcej vode) a môžu bez problémov pracovať i vo vonkajšom prostredí. Pre prostredie s veľmi vysokou vlhkosťou doporočujeme špeciálne konfigurácie elektromotorov. V rámci práce elektromotora v prašnom prostredí je nutné udržiavať rebrovanie čisté pre správne fungovanie chladenia elektromotora.

6. Výbava elektromotora - nástavba 

  • Elektromagnetická pružinová brzda - slúži k rýchlemu zastaveniu a fixácii pohonu. Jedná sa o brzdu s jednosmerným elektromagnetom, napájaným buď priamo jednosmerným napätím, alebo jednofázovým, alebo viacfázovým striedavým napätím. 
  • Ventilačná jednotka - slúži k účinnému chladeniu elektromotora. Využíva sa predovšetkým tam, kde je vlastné chladenie elektromotora nedostatočné. (pri výraznom znížení otáčok elektromotora frekvenčným meničom, alebo častom spínaní)

 

 

Odoslať článok známemu   Vytlačiť